Tudnivalók a NAV Online Számla rendszerről
2018 július 1. után minden belföldi adóalanynak kiállított számla, mely adó összege eléri vagy meghaladja a 100 000 forintot, akkor azt azonnal, elektronikus úton továbbítania kell a NAV részére.
2021-es NAV változásokat itt találja
További infók itt a NAV frissitésről
Számlázó Programom NAV kapcsolat
Hogyan regisztráljunk a NAV Online Számla rendszerébe?
Minden számlázó program minden felhasználójának regisztrálnia (bekötése) kell a NAV Online számla rendszerébe. Ezt a cég törvényes képviselőjének kell megtenni, hogy 2018. július 1-jétől kiállított számlákat a program fel tudja adni a NAV rendszerébe. A funkció teljesen automatikus és nem igényel felhasználói beavatkozás.
A helyes működéshez azonban a felhasználónak regisztrálnia kell, és azt a program megfelelő menüpontjába beírnia.
Milyen adatok kellenek a regisztrációhoz?
A cég törvényes képviselőjének ÜGYFÉLKAPUS regisztrációval kell rendelkeznie
Szükséges lesz továbbá a személyes adatokra: születési idő és hely (pontosan: Budapest 07), adóazonosító jel, stb.
Számlázó program Bekötése NAV-hoz:
Rövid összefoglaló videó a NAV-tól:
1.
Böngészőben nyissuk meg a következő weboldalt:
https://onlineszamla.nav.gov.hu
Itt kattintsunk a nyíllal jelölt Regisztráció gombra!
2.
Az adatkezelési tájékoztató elolvasása után kattintsunk jelöljük be a pipát.
Ezután kattintsunk az Adatszolgáltatásra kötelezett adózói regisztráció gombra!
Amennyiben több cégünk van, akkor az „Új felhasználó hozzáadása létező regisztrációhoz” gombbal tudjuk egy belépéshez rögzíteni a másik céget.
Több cég esetén tehát újból a REGISZTRÁCIÓ gombra kell kattintani, nem a belépés utáni felületen tudjuk hozzáadni a másik céget.
3.
Ehhez szükséges az ÜGYFÉLKAPUS regisztrációnk, ami nem összetévesztendő a CÉGKAPUS regisztrációval!
Ez az a regisztráció, aminek segítségével a Magyarorszag.hu -n is tudjuk intézni személyes, céges ügyeinket.
Lépjünk be azzal a felhasználónévvel és jelszóval.
Ha nincs ilyen regisztrációnk, akkor személyesen meg kell látogassunk egy kormányhivatalt a személyes iratainkkal, hogy ezt elintézzük.
4.
Sikeres ügyfélkapus azonosítás után a rendszer bekéri személyes adatainkat. Ez megváltozott, most már csak az Adóazonosító jelünket szükséges megadni!
Ezek legyenek kéznél, mert időkorlát van a regisztráció folyamatához!
Fontos, hogy a születési helynél PONTOSAN úgy kell azt beírni, mint ahogy a lakcímkártyánkon szerepel!
5.
A következő ablakon (ÜGYFÉL REGISZTRÁCIÓHOZ SZÜKSÉGES RÉSZLETES ADATOK MEGADÁSA) tudjuk megadni a mi felhasználónevünket a NAV Online rendszerébe, és a hozzátartozó jelszót.
Erre nem lesz szüksége a számlázó programnak!
6.
Ezután a Cég-felhasználó kapcsolatok oldalon válasszuk ki a cégünket a piros gombbal (adószám van beleírva)
7.
Ezzel a számlázó program bekötése majdnem kész, bent vagyunk a NAV ONLINE SZÁMLA rendszerében.
Később is erre a felületre fogunk belépni.
Ahhoz hogy a „feladást” (adatszolgáltatási kötelezettségünket) meg tudjuk tenni, szükséges létrehozni egy „technikai felhasználót„.
Ez lesz magyarán a számlázó programunk. Létrehozunk egy felhasználónevet és jelszót amit a számlázó program, mint technikai felhasználó fog használni.
A felületen a FELHASZNÁLÓK fülön kattintsunk az új felhasználó gombra!
Fontos: Későbbiekben ha a már meglévő felhasználót akarjuk módosítani, bejelöltük a kis lenyitható lefele nyilat! Arra kattintva tudjuk majd később újra lekérni a technikai felhasználó adatait, vagy módosítani a jelszavát.
8.
Kattintsunk a technikai felhasználó gombra
9.
A technikai felhasználónak olyan jelszót adjunk amit máshol nem használunk, ugyanis ezt be kell majd írjuk a számlázó programba!
A jogosultságoknál pipáljuk ki mindkét számlára vonatkozó lehetőséget: Számlák kezelése, Számlák lekérdezése
10.
Mentés után az XML leíró kulcs generálása gomb után a részleteknél ez a három adat kell a számlázónak, a jelszón kívül:
Technikai felhasználónév
Hozzátartozó jelszó
XML aláírókulcs
XML cserekulcs
Amennyiben nem látja ezeket az adatokat, kattintson alul az XML Leíró kulcs generálása gombra.
Ha azt sem látja, akkor valószínűleg nem a technikai felhasználó létrehozása menüben van!
Ezeket kell beírni a számlázó program beállításaiba ahhoz hogy a bekötése kész legyen a NAV-hoz.
Ha kész a számlázó program Bekötése NAV online rendszerébe, a következő dolgokra figyeljünk még:
Jogszabályi előírások az internet kapcsolat nélküli számlázásról, és az üzemzavarokról:
Kérdés
-
informatikai hiba történt a számlakibocsátó rendszerében,
-
pincében vagy világvégi helyen készül a számla,
-
vagy szolgáltatáskiesés van a területen?
Válasz
Mi nem tekinthető üzemzavarnak? Mikor várja el az azonnal beküldést a NAV?
Feladatok: mire kell figyelniük a jogkövető vállalkozásoknak?
-
A számlakibocsátóknak kötelességük biztosítani az internetkapcsolatot minden olyan eszközre, amelyről határérték feletti számlát állítanak ki, legalább a számlázás idejére.
-
Figyelniük kell arra, hogy sikertelen adatbeküldés esetén azonnal gondoskodjanak az esetleges üzemzavarelhárításról, illetve a határidőn belüli pótlásról.
- Javasoljuk, hogy már hogy használat előtt az első dolguk legyen a számlázó program bekötése NAV-hoz, ne az első nagy számla elkészítésekor kelljen foglalkozni a számlázó program hirtelen bekötése NAV-val.
Számlák lehetséges állapotai:
Beküldésre vár
A szoftver még nem kezdte meg a beküldés, vagy nem tudta még beküldeni az adott számlát
Beküldve
A szoftver beküldte már az adott számlát, azonban arról még nem jött visszaigazolás, vagy nem kért még visszaigazolást.
A jogszabály azonnaliságot vár el a beküldésre, de legkésőbb 24 órán belül teljesíteni kell ezt az állapotot!
Megérkezett
A szoftver beküldte a számlát a NAV-nak, aki vissza jelezte, hogy megkapta azt.
Feldolgozás alatt
A szoftver beküldte a számlát a NAV-nak, ahol már feldolgozás alatt van az adott bizonylat.
A jogszabály azonnaliságot vár el a beküldésre, de legkésőbb 24 órán belül teljesíteni kell ezt az állapotot!
Tapasztalatunk szerint legtöbbször itt akadnak be a számlák, akár több órára is (15-20 órára is akár). Fontos, hogy amíg feldolgozás alatt van a számla, addig Ön nem teljesítette Adatszolgáltatási kötelezettségét, hisz a válaszban még hibás adatszolgáltatás válasz is jöhet!
Feldolgozva (vagy ahogy a NAV visszaadja: „DONE” státusz
Ön teljesítette Adatszolgáltatási kötelezettségét, az adott számla rendben van.
„Csak azon számla adatszolgáltatása tekinthető teljesítettnek, melyre vonatkozóan az invoiceStatus =DONE.”
Megszakítva
A számla feldolgozása sikertelen, a számla vagy az adatszolgáltatás valamilyen hibát tartalmaz.
Hibás
A számla feldolgozása sikertelen, a számla vagy az adatszolgáltatás valamilyen hibát tartalmaz. Valószínűleg technikai validáció miatt.
Ne felejtsük el a számlázó program bejelentését a NAV-hoz sem!
Az új jogszabály miatt erre ugyanúgy szükség van!